
Šest stvari o prevarama sa dostavom paketa
Svaka onlajn prevara obično počinje nekakvim kontaktom, često SMS, Viber ili WhatsApp porukom ili imejlom. Cilj prevaranata je da oni koji se nađu na njihovoj meti pomisle da je poruku poslala legitimna kompanija. U slučaju prevara sa dostavom paketa nastoje da mete pomisle da je paket na putu ili da postoji neki problem sa isporukom.
Takve poruke najčešće sadrže link koji poziva na ažuriranje podataka o isporuci ili plaćanju. U porukama se oponaša zvanična prepiska, ona na koju smo navikli od legitimnih kompanija koje nam dostavljaju pakete, ali cilj je uvek isti - da ukradu novac ili lične podatke.
Budite oprezni, jer prevaranti mogu da vas zovu i telefonom tražeći da ažurirate podatke. Važno je da na prevaru ne nasednete.
Kada su prevare sa dostavom paketa najčešće?
U periodima kada je veća verovatnoća da se kupuje mnogo proizvoda onlajn, na primer u periodu božićnih ili novogodišnjih praznika ili za vreme sezone velikih popusta. U tom periodu možete dobiti poruku koja naizgled dolazi od kompanije za dostavu.
U poruci mogu da lažno upozoravaju da vaš paket kasni ili da je potrebna mala uplata za isporuku. To što se često dešava da poruke stignu i onima koji nisu ništa naručili, je siguran znak da bi trebalo biti obazriv i ne otvarati link u poruci, ne odgovarati, niti unositi bilo kakve lične podatke, jer cilj prevare je
da se, na primer, unesu podaci o kartici na veb stranici kreiranoj za potrebe prevare.
Primeri prevare sa dostavom paketa
Prevaranti pozovu i kažu da se mora platiti mala naknada da bi naručeni paket stigao na adresu. Dešava se da pokušavaju da izazovu strah govoreći da će paket biti poslat nazad ako se ne plati ili da je adresa netačna. Od mete se, zatim, traži da unese lične podatke i podatke o plaćanju.
Još jedna od metoda prevaranata – zovu ili pošalju poruku i kažu da su pokušali da isporuče paket, ali da niste bili kod kuće. Često ta prevara uključuje link za zakazivanje ponovne isporuke, a u tom linku je sakriven malver (virus). Zato ne otvarajte linkove koje šalju.
Stvaranje osećaja urgentnosti
Prevaranti će pokušati da stvore osećaj urgentnosti. Žele da delujete odmah, kako ne biste imali vremena da razmislite.
Naravno, za uslugu isporuke paketa ne morate da date lične ili finansijske podatke da bi paket došao na adresu, adresa je dovoljna.
Ako niste ništa naručili, svaka komunikacija u vezi sa paketom je više nego verovatno prevara.
Dobijate poruku koja podstiče da hitno odgovorite klikom na link sa malo drugačijim imenom kompanije od uobičajenog ili sa slovnim greškama u njenom nazivu. Ne odgovarajte.
Pravopisne i gramatičke greške
Jedna od tipičnih grešaka koju prevaranti čine su česte slovne i gramatičke greške. Takođe, neretko se može uočiti uzvičnik ili čudno pisanje velikih slova u takvim porukama. Proverite da li je pisano uobičajenim dijalektom. Dešavalo se da su prevarne poruke pisane ijekavicom, a primali su ih govornici na tipično ekavskom području.
Prevare u vezi sa isporukama paketa su često nejasne i neprecizne o tome odakle paket dolazi ili o kakvom se paketu radi. Najverovatnije je reč o prevari.
Prevare u aplikacijama za dopisivanje
Prevaranti žele da vas navedu da su predstavnici kompanije za isporuku koristeći platforme za razmenu poruka kao što je WhatsApp.
Te poruke su obično praćene linkovima ka lažnim sajtovima na kojima se traže lične i finansijske informacije. Odavanjem takvih informacija, rizikujete da izgubite novac ili da postanete žrtva krađe identiteta. Da biste se zaštitili od takvih prevara, budite oprezni kada primate neželjene poruke i ne otvarajte sumnjive linkove. Nikada ne otkrivajte lične podatke.
Kako možete da se zaštitite
Ne odgovarajte na pozive koji stižu od nepoznatih brojeva. Ako se javite i neko od vas zahteva ili moli za ažuriranje podataka, nemojte to uraditi, prvo proverite. Na internetu ćete jednostavno pronaći brojeve telefona kompanija koje se bave dostavom. Zovite samo zvanične brojeve, a ne brojeve koje dobijete putem imejla ili SMS-a.
Koju god uslugu da koristite, obavezno proverite politiku kompanije, odnosno politiku dostave. Teško da će bilo koja kompanija tražiti od vas da platite klikom na link poslat, na primer, SMS porukom.
Ako u poruci stigne i broj za praćenje pošiljke, proverite ga na zvaničnom sajtu kompanije. Ukoliko posumnjate da je re o prevari, proverite sa kompanijom u čije ime navodno stiže poruka.
Pročitajte više bezbednosnih preporuka na sledećem linku.