
Tekući račun – šest stvari koje bi trebalo da znate
Tekući račun je primarni bankarski proizvod koji korisniku omogućava čuvanje novca, obavljanje finansijskih transakcija i upravljanje finansijama. Razumevanje osnovnih pojmova o tekućem računu ključno je za lični finansijski fitnes i korišćenje bankarskih usluga u skladu sa individualnim potrebama i ciljevima. U ovom tekstu, istražujemo osnovne aspekte tekućeg računa za bolje razumevanje njegove uloge u savremenom bankarstvu i svakodnevnom životu.
Šta je tekući račun i čemu služi?
Tekući račun je osnovni bankarski proizvod kojim se obavlja većina svakodnevnih novčanih transakcija. Tekući račun se koristi za upravljanje raspoloživim novcem, podizanje novca sa bankomata, plaćanja, prijem uplata, onlajn kupovinu, prenos sredstava između računa ili konverzije u stranu valutu.
Većina banaka nudi tekuće i paket račune sa različitim pogodnostima, pa se može odabrati onaj koji odgovara ličnim potrebama.
Da li se tekući račun plaća?
Zavisi od vrste računa i banke. Određene banke daju mogućnost besplatnog korišćenja računa za obavljanje svakodnevnih novčanih transakcija.
Za paket račune, koji najčešće obuhvataju vezivanje određenih pogodnosti ili usluge uz tekući račun, biće potrebno platiti određeni mesečni iznos za održavanje.
Da li je tekući račun neophodan?
Savremen način kupovine i plaćanja čini posedovanje tekućeg računa neophodnim. Prijem zarade, kupovina u radnji ili onlajn, podizanje gotovine su praktično nemogući bez tekućeg računa.
Nakon otvaranja tekućeg računa može se dobiti i određena platna kartica koja pruža mogućnost raspolaganja sredstvima na jednostavan i praktičan način – platnom karticom se može kupovati, plaćati, podizati gotovina sa bankomata.
Šta je paket račun?
Paket račun obuhvata tekući račun sa dodatnim funkcionalnostima. Dodatne funkcionalnosti mogu uključivati dodatni račun, poput deviznog računa za sredstva u stranoj valuti, određeni štedni račun ili različite druge pogodnosti poput putnog osiguranja, beskamatnog dozvoljenog minusa, dodatnih platnih kartica, upotrebe elektronskog i mobilnog bankarstva i slično.
Donošenje odluke o pojedinačnom tekućem računu ili paket računu zavisi od individualnih potreba. Ukoliko mesečne potrebe obuhvataju više od prijema uplata i plaćanja, paket račun je bolji izbor, jer nudi više mogućnosti i na taj način se mogu bolje optimizovati troškovi.
Ko može da otvori tekući račun?
Tekući račun može da otvori svako ko napuni 18 godina, bez obzira na to da li je zaposlen ili ne. Različite banke daju određene pogodnosti poput otvaranja računa onlajn, bez potrebe odlaska u filijalu. Za otvaranje računa neophodno je priložiti važeći lični identifikacioni dokument – ličnu kartu ili pasoš.
Šta je dozvoljeno prekoračenje po tekućem računu?
Dozvoljeno prekoračenje po tekućem računu je jedan od najkorišćenijih bankarskih proizvoda. Kako je to po prirodi kreditni proizvod, za njegovo korišćenje naplaćuje se kamata na kraju meseca za iznos dozvoljenog prekoračenja koji je klijent koristio u toku tog meseca. Dozvoljeno prekoračenje se odobrava na zahtev klijenta uz uslov da se na tekući račun prima zarada ili penzija. U odnosu na iznos mesečne zarade, odnosno penzije, utvrđuje se i maksimalni limit za dozvoljeno prekoračenje. Limit zavisi od politike banke, ali je najčešće do visine mesečne zarade, odnosno penzije.
Ukoliko se koristi ovaj proizvod, važno je pratiti mesečne troškove i plaćanja sa računa kako se ne bi ušlo u nedozvoljeno prekoračenje po tekućem računu.
Pročitajte još tekstova:
Povezane vesti
Svaka onlajn prevara obično počinje nekakvim kontaktom, često SMS, Viber ili WhatsApp porukom ili imejlom. Cilj prevaranata je da oni koji se nađu na njihovoj meti pomisle da je poruku poslala legitimna kompanija. U slučaju prevara sa dostavom paketa nastoje da mete pomisle da je paket na putu ili da postoji neki problem sa isporukom. Takve poruke najčešće sadrže link koji poziva na ažuriranje podataka o isporuci ili plaćanju. U porukama se oponaša zvanična prepiska, ona na koju smo navikli od legitimnih kompanija koje nam dostavljaju pakete, ali cilj je uvek isti - da ukradu novac ili lične podatke. Budite oprezni, jer prevaranti mogu da vas zovu i telefonom tražeći da ažurirate podatke. Važno je da na prevaru ne nasednete.
Da biste bili zaštićeni od prevara prilikom kupovine na internetu koja raste iz godine u godinu, pročitajte nekoliko saveta u vezi sa plaćanjem i proverom sajtova.
Svojevremeno su internetom kružile poruke u kojima je princ neke afričke zemlje kome su navodno zamrznuta sredstva na računu tražio pozajmicu. Za onog ko je bio u prilici da je pročita i, naravno, ne nasedne poruka je delovala skoro pa kao vic. Međutim, to su bila neka davna vremena. Kako je tehnologija napredovala, tako su se menjali i postajali sve sofisticiraniji načini na koji su prevaranti pokušavali da iznude ili ukradu novac, ali je poriv ostao isti – brza zarada velike količine novca. Jedna od prevara o kojoj se u poslednje vreme sve više govori je takozvana investiciona prevara.
Digitalno poslovanje donelo je brojne prednosti, ali i otvorilo vrata srecifičnim prevarama. Preduzeća svih veličina i industrija sve češće se suočavaju sa prevarama u sajber prostoru. Internet prevare mogu da dovedu do značajnih finansijskih gubitaka, da nanesu ozbiljnu štetu reputaciji kompanije, pa i da dovedu do pravnih posledica. Na meti nisu samo velike kompanije, već i one sa manjim brojem zaposlenih zbog ograničenih resursa koje mogu da ulože u bezbednosne sisteme.
Hajmo realno – internet je danas mesto gde svi živimo, družimo se, učimo i zabavljamo. Ali, baš zato što smo svi stalno onlajn, lakše je upasti u neku digitalnu zamku nego što misliš. Dok provodimo vreme mrežama, varalice i prevaranti vrebaju iza svakog ćoška. Posebno paze na mlađe generacije, jer znaju da nismo uvek oprezni i da volimo brzinu i praktičnost. Zato, hajde da prelistamo neke od najčešćih internet prevara i skontamo kako da ne upadnemo u mrežu.
Za veliku većinu odraslih korišćenje i prihvatanje modernih tehnologija danas ne predstavlja nikakav problem, posebno ako ta tehnologija omogućava bržu i jasniju komunikaciju ili nas spasi čekanja u redu. U tome ni naši stariji sugrađani nisu izuzetak i njihov udeo u ukupnom broju građana koji koriste internet i digitalne tehnologije se povećava iz godine u godinu. Tehnologija je donela nebrojene prednosti, ali i opasnosti, a jedna od njih su i internet prevare. Na meti prevaranata može da bude svako, bez obzira na godine, ali oni neretko ciljaju baš starije sugrađane. U ovom tekstu možete da pročitate nekoliko preporuka o tome kako da im pomognete da se zaštitite i budu opreznji.
Zamislimo situaciju. Igrate onlajn Fortnite sa ekipom o kojoj ne znate gotovo ništa, neko od njih ko deluje kao veoma prijateljski nastrojen, da idealnu ponudu na koju je slučajno naleteo na internetu i koja ističe za nekoliko minuta. Ponuda je da za trostruko manje V‑bucksa kupite skinove ili Battle Pass. Ostavi link, kliknete, izgleda kao pravi eshop, upišete broj računa na kome ste štedeli za more, ostavite podatke, cvc broj i odjednom više nema para na računu, a ni skinova. Situacija je realnija nego što biste mogli i da pretpostavite i nema nikakve veze s igrom Fortnite, naravno. Ovo je zato tekst i za roditelje i za tinejdžere, jer je borba protiv finansijskih onlajn prevara, ipak, timska igra.
Elektronsko bankarstvo transformisalo je način na koji ljudi upravljaju finansijama, pružajući im mogućnost da na svojim računarima, putem interneta, imaju uvid u svoje račune i obavljaju različite novčane transakcije, bez potrebe za odlaskom u filijalu. Tehnološka revolucija dovela je do ekspanzije u upotrebi pametnih mobilnih telefona, a bankarski sektor nije izuzetak u tom pogledu. Sa značajno unapređenom dostupnošću interneta i masovnom upotrebom pametnih telefona korisnici se sve više oslanjaju na mobilno bankarstvo kako bi svoje svakodnevne transakcije obavili na brži i jednostavniji način. U skladu sa promenama navika i novim očekivanjima korisnika, mobilno bankarstvo predstavlja sve češći vid interakcije sa bankom. U ovom tekstu istražujemo ključne aspekte elektronskog i mobilnog bankarstva, od njihovih razlika do bezbednosnih mera koje korisnici mogu preduzeti u cilju zaštite svojih finansijskih podataka.
Kreditna kartica je neizostavan deo modernog finansijskog sistema, pružajući korisnicima mogućnost brze i praktične kupovine, kao i pristup različitim uslugama. Ukoliko imate potrebu za kupovinom neke robe ili usluga, kreditnom karticom to možete uraditi efikasno i brzo. Uz to, kreditna kartica može da nudi različite pogodnosti poput nagradnih programa, osiguranja i drugih privilegija poput povoljnije kupovine u određenim radnjama. Međutim, važno je razumeti kako kreditna kartica funkcioniše, ali i odgovorno je koristiti kako bi se izbegli dugoročni finansijski problemi. U ovom tekstu istražićemo šest ključnih aspekata kreditnih kartica.