Skip to main content

Obaveštenje o olakšicama u slučaju problema u otplati duga -za korisnike fizička lica, preduzetnike i registrovana porodična poljoprivredna gazdinstva

Korisnici finansijskih usluga kod kojih su u toku trajanja ugovornog odnosa nastupile okolnosti koje ih dovode u teško imovinsko stanje (gubitak posla, značajno smanjenje prihoda, teška bolest, teška povreda koja dovodi do umanjenja radne sposobnosti), odnosno druge bitne okolnosti na koje ne mogu da utiču (teške porodične prilike, kao što je teška bolest ili smrt supružnika ili dece, razvod braka ako su supružnici  sadužnici po kreditu ili je jedan od supružnika jemac), a koje za posledicu imaju otežano izmirenje obaveza prema Raiffeisen banci a.d. Beograd (u daljem tekstu: Banka), mogu podneti zahtev za primenu razumnih mera u cilju olakšavanja redovne i uredne otplate dugovanja prema Banci, a sve u skladu sa članom 44. Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga ("Sl. Glasnik RS", br. 19/2025) i Odluke o olakšicama u otplati kredita Narodne banke Srbije („Sl.glasnik RS”, br. 78/2025).

Pod olakšicama se podrazumevaju potpuno ili delimično refinansiranje duga iz ugovora, odnosno izmene ugovornih uslova uključujući, ali ne ograničavajući se na sledeće:

  1. produženje roka otplate;
  2. promenu vrste ugovora;
  3. odloženo plaćanje celokupnog iznosa kredita, kamate, glavnice, dozvoljenog ili nedozvoljenog prekoračenja, duga po kreditnoj kartici ili određenih rata kredita, za određeni period;
  4. smanjenje kamatne stope;
  5. odobrenje da  korisnik ne vrši otplatu kredita u određenom periodu, u kom davalac kredita nema pravo da obračunava redovnu niti zateznu kamatu na dospele obaveze, ali ima pravo da obračunava ugovorenu redovnu kamatu na preostali iznos glavnice;
  6. delimična otplata duga;
  7. promena valute u kojoj je izražena obaveza, ako obaveza nije izražena u dinarima;
  8. delimičan oprost i konsolidacija duga;
  9. proglašenje zastoja u otplati za određeni period, u kome davalac kredita ne obračunava redovnu niti zateznu kamatu na dospelo a neizmireno potraživanje, kao ni redovnu kamatu na preostali iznos glavnice, odnosno duga;

 

Korisnici koji su zainteresovani za primenu neke od propisanih mera zahtev za odobravanje olakšica mogu podneti u poslovnim prostorijama Banke, putem elektronske pošte na imejl adresu za klijente fizička lica rcad-restruktuiranje@raiffeisenbank.rs, za klijente preduzetnike sb_credit_officers@raiffeisenbank.rs i registrovana porodična poljoprivredna gazdinstva agro_development@raiffeisenbank.rs popunjavanjem formulara priloženog uz ovo obaveštenje (Zahtev za odobravanje olakšice) ili preko sajta Banke.

Uslov za odobravanje olakšica je da se dokumentuju razlozi koji su doveli do teškog imovinskog stanja odnosno do otežane otplate kao i uzročno posledična veza između ponuđenih dokaza i poteškoća u otplati. 

Banka će o zahtevu odlučiti u roku od 30 dana od dana prijema potpunog i urednog zahteva i o svojoj odluci obavestiti korisnika u pisanoj formi. Ukoliko se zahtev za olakšice odnosi na obaveze korisnika po osnovu subvencionisanih kredita, kredita odobrenih u okviru garantne šeme R.Srbije ili sa garancijom međunarodnih finansijskih institucija,  olakšice se mogu primeniti samo uz prethodnu saglasnost davaoca garancije odnosno subvencije. U tom slučaju, rok od 30 dana može biti produžen za 15 dana.

U slučaju da zahtev bude odbijen, korisnik ima pravo podnošenja prigovora komisiji za olakšice davaoca kredita, u roku od 10 dana od dana prijema negativne odluke, odnosno od isteka roka za odgovor na zahtev. Komisiji za olakšice davaoca kredita donosi odluku o prigovoru i dostavlja je korisniku u roku od 30 dana od dana prijema prigovora. Izuzetno navedeni rok se može produžiti za 15 dana, ako je potrebno utvrditi dodatne činjenice i okolnosti za donošenje odluke o čemu će korisnik biti obavešten. U vezi sa odlukom komisije za olakšice davaoca kredita kao i u slučaju da komisija ne odluči o zahtevu u propisanom roku, korisnik ima pravo pritužbe Narodnoj banci Srbije. 

Banka nije u obavezi da primenjuje mere olakšica  prema korisniku u vezi sa pojedinačnom kreditnom uslugom, odnosno partijom kredita kod kojih je mere već primenio nakon čega je ponovo došlo do kašnjenja u otplati  duže od 15 dana,  kao i u slučaju ako korisnik ne odgovori na ponudu Banke u roku koji ne može biti kraći od 10 dana.

Korisniku kojem budu odobrene i sprovedene mere olakšice, ne može da koristi nove  kredite kod Banke, u roku od 24 meseca, a činjenica odobravanja mera olakšice po konkretnom proizvodu će biti prijavljena Kreditnom birou Udruženja banaka Srbije. 

Za dodatna pitanja i pojašnjenja možete dobiti informacije na imejl adresu info@raiffeisenbank.rs ili telefon 011/3202-100