Skip to main content

Centralni registar elektronskih menica - uputstvo za korišćenje

Od 01. decembra 2025. godine počinje sa radom Centralni registar elektronskih menica (CReM).

  • Vesti

Elektronske menice sadrže sve podatke koji su propisani Zakonom o menici i koristiće se uporedo sa papirnim menicama. Pregled i akcije po menicama koje su registrovane papirno, ne mogu se realizovati preko CReM-a. Takođe, vaši poverioci/dužnici na koje se odnose vaše elektronske menice, moraju imati otvoren nalog na CReM-u i biti aktivni korisnici.

Šta je potrebno da biste koristili nalog u okviru CreM-a:

  1. Instalirana ConsentID aplikacija, odnosno aktivan kvalifikovan elektronski sertifikat u cloud-u za ovlašćeno lice koje otvara nalog korisnika u CReM, a koji izdaje Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu Republike Srbije (u prvoj fazi rada CReM-a, moguće je potpisivanje isključivo navedenim sertifikatom, putem ConsentID aplikacije). Ukoliko ste registrovali nalog sa korisničkim imenom i lozinkom ili uopšte nemate registrovani nalog na eUpravi, izdavanje parametara i registraciju za ConsentID možete da obavite i na nekom od šaltera registracionih tela (Pošta Srbije).
  2. Da ste korisnik jednog od e/mBanking rešenja banke: Halcom, RaiffeisenOnLine, Moja eBanka, Moja mBanka
  3. Zakonskim zastupnicima koji nemaju ograničenja u APR-u (kolektivni potpis, limit iznosa, i drugo), ovlašćenja za pristup i rad u CReM će biti dodeljena automatski
  4. Sva ostala lica moraju imati dodeljena ovlašćenja od strane banke za pristup i rad u CReM na osnovu popunjenog i dostavljenog zahteva banke.
  5. Popunjen zahtev, overen potpisom zakonskog zastupnika i pečatom (ukoliko se koristi), potrebno je dostaviti u originalu u bilo koju od ekspozitura banke, odnosno kvalifikovanim elektronskim sertifikatom zakonskog zastupnika izdatim u Republici Srbiji na definisanu imejl adresu koja je dostavljena u obaveštenju klijentima.
  6. Zahtevi za dodelu ovlašćenja za pristup i rad u CReM-u dostavljeni do 13h biće procesuirani istog dana, a najkasnije narednog radnog dana.

Niže u tekstu možete pronaći pregled naknada Raiffeisen banke u vezi sa poslovima definisanim u radu CReM-a, koje će biti u primeni od 01. decembra 2025. godine, kao i Zahtev, video uputstvo za najčešće korišćene akcije i Korisničko uputstvo Narodne banke Srbije.

Odgovori na pitanja o Centralnom registru elektronskih menica

CReM je digitalna platforma Narodne Banke Srbije (NBS), koja omogućava kreiranje i upravljanje elektronskim menicama na teritoriji Republike Srbije i počinje sa radom 01.12.2025. godine.

Ne. Papirne menice su i dalje u upotrebi na isti način, kao i do sada. Registracija i naplata po papirnim menicama se odvija uobičajeno, istim kanalima kao i do sada, bez ikakvih izmena. Upotreba papirnih menica će se odvijati nezavisno i odvojeno od elektronskih menica. Odnosno, menice koje su registrovane papirno, brišu se zahtevom u papirnoj formi, dok se menice registrovane putem CReM-a, brišu isključivo kroz CReM.

Aktivna domaća pravna lica, preduzetnici i fizička lica koja obavljaju delatnost (advokati, izvršitelji..). Poslovne banke i fizička lica kao korisnici, predviđeni su u kasnijoj fazi razvoja CReM-a.

Nalog na CReM-u neće moći da otvori korisnik (pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje obavlja delatnost) koji je u blokadi po osnovu prinudne naplate ili je nad njim otvoren stečajni postupak.

Ukoliko korisnik ima otvoren nalog na CReM-u, a u međuvremenu dospe u blokadu ili stečaj, funkcionalnosti u okviru CReM-a će biti ograničene, tako što se korisniku onemogućava preuzimanje novih meničnih obaveza (registracija, izdavanje, avaliranje i indosiranje emenica bez isključenja dalje obaveze).

Korisnici CReM-a pristupaju svojim nalozima u okviru platforme CReM-a, putem e/mBanking rešenja poslovnih banaka.

  1. Zakonski zastupnik korisnika koji nema dodatna ograničenja u APR-u (kolektivni potpis, ograničenja u iznosu ) kojem banka automatski omogućava pristup CreM-u ili ovlašćeno lice za koje korisnik (pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje obavlja delatnost) dostavi zahtev za dodelu ovlašćenja gde će navesti ovlašćeno lice sa opcijom akcije sa e-menicama.
  2. To ovlašćeno lice otvara jedinstveni nalog u okviru CReM-a (koji se aktivira prilikom prvog pristupa plaformi) i tom prilikom se saglašava sa uslovima korišćenja CReM-a u ime korisnika (pravnog lica ili preduzetnika). 
  3. Nakon toga, i ostala lica koja imaju opciju pregled, mogu vršiti pregled e-menica na CReM-u.

  • Korisnik e/mBanking rešenja banke: Halcom, RaiffeisenOnLine, Moja eBanka, Moja mBanka
  • Dodeljena ovlašćenja od strane banke za pristup CReM-u na osnovu zahteva banke ili automatski ukoliko zakonski zastupnik nema ograničenja u APR-u.
  • Instalirana ConsentID aplikacija, odnosno aktivan kvalifikovan elektronski sertifikat u cloud-u, koji izdaje Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu Republike Srbije (u prvoj fazi rada CReM-a moguće je potpisivanje isključivo navedenim sertifikatom, putem ConsentID aplikacije).
  • Da vaši poverioci/ dužnici imaju otvoren nalog na CReM-u i da su aktivni korisnici.

ConsentID u Srbiji je mobilna aplikacija koja omogućava pristup elektronskim servisima javne uprave. Da biste dobili ConsentID, potrebno je da se registrujete kao eGrađanin i aktivirate aplikaciju.

Ukoliko ste registrovali nalog sa korisničkim imenom i lozinkom ili uopšte nemate registrovani nalog na eUpravi , izdavanje parametara i registraciju za ConsentID možete da obavite i na nekom od šaltera registracionih tela (Pošta Srbije).

Pristup CReM-u, kao i mogućnost sprovođenja svih meničnih radnji omogućen je svim zakonskim zastupnicima, koji nemaju dodatna ograničenja u APR-u.

Za sva dodatna lica, koje klijent želi da ovlasti za pristup i rad u CReM-u, neophodno je da banci dostaviti popunjen originalni zahtev, na predefinisanom zahtevu za dodelu ovlašćenja, potpisan i overen u skladu sa važećim kartonom deponovanih potpisa od strane zakonskog zastupnika korisnika.

Neophodno je da svaka bitna menična radnja (avaliranje, registracija, prenos, brisanje, povlačenje iz prinudne naplate), odnosno zahtev koji klijent šalje banci u okviru CReM platforme bude potpisan od strane ovlašćenog lica, u skladu sa dodeljenim ovlašćenjima.
Banka zadržava pravo da odbije zahtev koji nije potpisan.

NBS propisuje dokument Uslovi korišćenja CReM-a, sa kojim se klijenti saglašavaju prilikom aktivacije naloga na CreM-u, kao i Korisničko uputstvo CReM-a, u kojima je detaljno opisana funkcionalnosti i mogućnosti u okviru CReM-a.

Banka predstavlja posrednika korisniku za pristup svom nalogu na CReM-a. Banka potvrđuje bitne e-menične radnje u vezi sa e-menicama koje su elektronski potpisane isključivo od strane ovlašćenih lica klijenta. 

U početnoj fazi, nije predviđeno da banke budu u ulozi korisnika e-menica, tj. nisu u mogućnosti da prihvataju e-menice kao sredstvo obezbeđenja, čime se nastavlja sa dosadašnjim načinom rada.

U slučaju nepredviđene situacije, koja onemogućava dalji rad u okviru CReM-a i/ili nije u skladu sa Uslovima korišćenja CReM-a i Korisničkim uputstvom CreM-a koje obezbeđuje NBS, korisnik se obraća banci (ukoliko je problem identifikovan u toku sesije koja je pokrenuta putem e/mBanking rešenja naše banke) podnošenjem zahteva za rešavanje incidenta, putem predviđene forme za prijavu incidenta

Prijava problema u radu na CReM-u

Prijavite problem u radu popunjavanjem onlajn forme.