Elektronsko i mobilno bankarstvo – šest stvari koje bi trebalo da znate

Elektronsko bankarstvo transformisalo je način na koji ljudi upravljaju finansijama, pružajući im mogućnost da na svojim računarima, putem interneta, imaju uvid u svoje račune i obavljaju različite novčane transakcije, bez potrebe za odlaskom u filijalu.

Tehnološka revolucija dovela je do ekspanzije u upotrebi pametnih mobilnih telefona, a bankarski sektor nije izuzetak u tom pogledu. Sa značajno unapređenom dostupnošću interneta i masovnom upotrebom pametnih telefona korisnici se sve više oslanjaju na mobilno bankarstvo kako bi svoje svakodnevne transakcije obavili na brži i jednostavniji način. U skladu sa promenama navika i novim očekivanjima korisnika, mobilno bankarstvo predstavlja sve češći vid interakcije sa bankom.

U ovom tekstu istražujemo ključne aspekte elektronskog i mobilnog bankarstva, od njihovih razlika do bezbednosnih mera koje korisnici mogu preduzeti u cilju zaštite svojih finansijskih podataka.

Šta su eBanking i mBanking?

Elektronsko bankarstvo (eBanking) je usluga koja omogućava klijentima pristup njihovim bankovnim računima i obavljanje finansijskih transakcija putem veb aplikacije banke, uz korišćenje internet pretraživača na računaru, laptopu ili mobilnom uređaju.

Sa druge strane, mobilno bankarstvo (mBanking) nudi iste funkcionalnosti, ali uz korišćenje mobilnih uređaja kao što su pametni mobilni telefoni ili tableti. Za korišćenje usluga mobilnog bankarstva, potrebno je da korisnici instaliraju mobilnu aplikaciju banke na svoj Android ili IOS uređaj.

Za potvrdu korisničkog identiteta prilikom pristupa elektronskom bankarstvu, klijent koristi korisničko ime i lozinku, dok se za pristup aplikaciji za mobilno bankarstvo koristi PIN.

Šta sve može da se uradi putem elektronskog i mobilnog bankarstva?

Elektronsko i mobilno bankarstvo omogućavaju korisnicima bankarskih usluga mnogo više od običnog pregleda istorije plaćanja. Na raspolaganju je niz osnovnih ali i naprednijih usluga, dostupnih korisnicima u svakom trenutku iz udobnosti njihovog doma. Među brojnim mogućnostima, najčešće se koriste:

  • pregled stanja i prometa po svim računima, karticama i kreditima;
  • različita plaćanja i prenos novca,
  • izmirenje dospelih obaveza po kreditnoj kartici;
  • usluge menjačnice – kupovina i prodaja deviza;
  • čuvanje šablona za brže i lakše ponavljanje plaćanja;
  • mobilni KEŠ – slanje novca u obliku slike sa QR kodom kroz omiljeni način za razmenu poruka (Viber, SMS, Messenger…).

Pored toga, za korisnike sa naprednijim potrebama, putem elektronskog bankarstva mogu da budu dostupne i dodatne mogućnosti:

  • upravljanje ličnim finansijama – dodeljivanje kategorije svakoj transakciji u cilju jednostavnijeg praćenja potrošnje u okvirima postavljenih mesečnih budžeta;
  • kreiranje kalendara očekivanih troškova u budućnosti;
  • pregled i trgovanje hartijama od vrednosti;
  • praćenje investicionih i penzionih fondova povezanih sa bankarskim računom.

Iste mogućnosti dostupne su korisnicma i putem mobilnog bankarstva uz sledeće dodatne funkcionalnosti:

  • devizna plaćanja;
  • instrukcije za devizne prilive – preuzimanje neophodnih detalja za uplatu iz inostranstva;
  • notifikacije za prijem poruka od banke u okviru aplikacije;
  • dinarski prenos uz korišćenje broja mobilnog telefona.

Takođe, usluge mobilnog bankarstva određenih banaka mogu da obuhvataju i podnošenje zateva za keš kredit, dozvoljeni minus po računu ili otvaranje deviznog računa uz tekući račun.

Plaćanje računa putem elektronskog i mobilnog bankarstva

Elektronsko i mobilno bankarstvo olakšavaju proces plaćanja računa tako što korisnicima pružaju mogućnost da to obave putem interneta.

Korisnici mogu jednostavno da unesu podatke o računu koji žele da plate i da tu transakciju izvrše iz udobnosti svog doma ili kancelarije. Takođe, banke omogućavaju korisnicima da postave automatske uplate za redovne račune kako bi izbegli zaboravljanje.

Šabloni su korisna opcija koju banka nudi korisnicima elektronskog i mobilnog bankarstva. Najčešće uplate mogu se zapamtiti a kasnije se samo menjati iznos ili varijabilni podaci po potrebi. To je ozbiljna ušteda vremena, jer ne moraju svaki put da se ukucavaju podaci iz početka.

Šta je IPS?

IPS (Instant Payment System) je moderan sistem plaćanja koji omogućava brze, sigurne i trenutne transakcije između različitih bankarskih računa. Koristeći IPS opciju u aplikaciji za mobilno bankarstvo, novac se prenosi gotovo trenutno – instant, odnosno korisnici mogu da primaju i šalju sredstva u realnom vremenu, bez obzira na to u kojoj banci imaju račun.

Ovo je izuzetno korisna funkcionalnost kod plaćanja računa s obzirom na to da se oni danas većinski generišu sa QR kodom. Skeniranjem QR koda putem IPS sistema u aplikaciji za mobilno bankarstvo automatski se popunjavaju svi podaci za uplatu računa, čime se izbegavaju greške kod ručnog unosa i značajno štedi vreme.

IPS sistem obezbeđuje neprekidnu dostupnost usluga 24 sata, 7 dana u nedelji,  365 dana godišnje. On igra bitnu ulogu u modernizaciji bankarskih usluga i unapređenju korisničkog iskustva, poboljšavajući efikasnost plaćanja, smanjujući vreme obrade transakcija i pružajući korisnicima veću fleksibilnost u upravljanju finansijama.

Da li se korišćenje elektronskog i mobilnog bankarstva plaća?

Elektronsko i mobilno bankarstvo su obično deo funkcionalnosti paket računa, te se za njihovo korišćenje najčešće ne naplaćuje dodatna naknada pored redovne naknade za održavanje paket računa.

Naplata provizije na transakcije izvršene putem elektronskog i mobilnog bankarstva zavisi od banke i/ili paket računa koji se odabere.

Određene banke ne naplaćuju proviziju za dinarske transakcije tako da korisnici mogu odabrati banku i paket račun koji najviše odgovara ličnim potrebama. Za devizna plaćanja najčešće će biti potrebno platiti određenu proviziju.

Onlajn bezbednost

Onlajn bezbednost je od ključnog značaja u današnjem digitalnom svetu.

Banke koriste različite tehnologije i protokole kako bi osigurale podatke korisnika: enkripciju podataka, dvofaktorsku autentifikaciju, sigurnosne tokene i praćenje aktivnosti kako bi se otkrile sumnjive radnje.

Jednako važno je ponašanje samih korisnika koji bi trebalo da preduzmu mere opreza, kao što su čuvanje lozinki i izbegavanje korišćenja javnih Wi-Fi mreža prilikom pristupa elektronskom i mobilnom bankarstvu, kako bi osigurali bezbednost svojih finansijskih informacija.

Dodatno, trebalo bi voditi računa na kojim sajtovima se ostavljaju brojevi računa i kartice kako ne bi došlo do zloupotrebe. Osnovno pravilo kojim se, za početak, treba voditi je provera da li je sajt preko koga želi nešto da se kupi ili izvrši plaćanje sa bezbednim https protokolom. To obično označava katančić sa leve strane veb adrese, na koji se može kliknuti i koji će ispod naznačiti „secure connection“ (bezbedna konekcija) u slučaju sajta preko koga je bezbedno izvršiti plaćanje.

Ipak, za potpunu sigurnost sredstava na računu, onlajn kupovina se može vršiti preko posebne kartice koja služi samo za plaćanja preko interneta, koja se dobija u banci na zahtev, i na koju se mogu periodično i po potrebi prenositi sredstva namenjena samo za željene onlajn transakcije.

Podaci, kao što su JMBG, adresa, broj računa ili broj kartice, imejl adresa, fizička adresa, broj telefona su lični podaci koje treba pažljivo deliti jer postoje brojne mogućnosti za manipulaciju. U poslednje vreme, najčešći oblik internet prevara je fišing (phishing) koji predstavlja pokušaj da se ukradu osetljivi podaci poput korisničkog imena, šifre za pristup aplikacijama, bankarski podaci, podaci sa platnih kartica itd. Iz tog razloga, takve informacije nikada ne treba dostavljati putem poruke, niti otvarati linkove koji stignu putem SMS, Viber ili drugih poruka jer mogu biti način da se na uređaju ugradi malver koji će ukrasti upravo te osetljive podatke. U slučaju da postanete žrtva internet prevare, potrebno je odmah blokirati platnu karticu čiji su podaci uneti pozivom kontakt centra banke ili putem aplikacije za mobilno bankarstvo.

Elektronsko i mobilno bankarstvo su promenili način na koji ljudi upravljaju finansijama, omogućivši im pristup bankarskim uslugama i transakcijama koristeći internet i mobilne uređaje. Ova digitalna transformacija donela je korisnicima veću praktičnost, efikasnost i dostupnost u obavljanju bankarskih aktivnosti, kao i mogućnost praćenja finansijskih transakcija i stanja na računu u realnom vremenu. Ipak, sa porastom elektronskog bankarstva dolaze i izazovi u vezi sa bezbednošću podataka i privatnosti korisnika. Stoga je važno kontinuirano ulagati u tehnološka rešenja i edukaciju kako bi se osigurala sigurna i pouzdana bankarska iskustva za sve korisnike u digitalnom dobu.